onsdag 2. juni 2010

Softspring Offshore Race 2010

Softspring 2010 ble avviklet i et fantastisk vær,sol og fin vind. Årets bemanning var undertegnede og Espen. Johan, som hadde vært med på alle startene tidligere, fulgte oss på nettet. Det var godt å ha hans behagelige og rolige vesen i tankene når det røynet på - takk Johan. Espen gikk mannekengoppvisning på Løwini som et ledd i forberedelsen noe som viste seg å være smart. Ariel ble skrudd sammen og klargjort for seilas i en uke i forkant. De siste forberedelsen ble gjort på kaia før start. Ved å følge linken kan du se hvordan vi seilte ved hjelp av GPS tracking.

Pre Race ble avviklet i løseformer i år. Ingen starter og ingen premie. Vi benyttet anledningen til å teste utstyret og vi hadde et lite fartstap ift Pulverheksa. Ashiki slo oss med 1 sek. Pulverheksa ble liggende i fisen...

Vi la en plan før start. Vi skulle gå noe lenger nord for å ta høyde for den varslete vinddreiningen opp mot Værøy, etter runding var det korteste vei til Nupen for så å gå opp mot Arnøy for å hente østavinden i Saltenfjorden hvis ikke den varslete sørvesten ville stå helt inn til mål. Vi fikk en grei start. Ved Steinsvær satte vi Genaker og fikk god fart. Vinden økte til en 15 kts og etter 5 broacher og en misslykket nedtakning med påfølgende tråling hadde vi tapt forspranget og vi hadde Albertine i hekken. Fokka ble satt og vi satte kurs for Mosken. Da vinddreiningen ikke ble så stor som forventet hadde Pulverheksa fått en ledelse på oss da vi gikk en lenger rute en han. På veien mot Værøy satte vi genaker igjen men selv om vi leste Dedekam fikk vi ikke fart på dette seilet. I håp om at Pulverheksa skulle se oss og sette genaker selv - for så å oppdage at det ikke gikk noe særlig fort - ventet vi litt for lenge med å ta den ned. Pulverheksa gikk ikke på den.... Vi koste oss med jordbær og battery og livet var herlig.....

Selv om vi klargjorde og dobbelsjekket alt så ble det alikevel feil ved spinnaker settingen og vi tapte mye her. Pulverheksa har en noe større spinnaker og det kom godt med på vei mot Nupen. Espen jobbet som en helt for å ha best mulig trim.
Heldigvis kom vindstilla og vi tok igjen feltet og jeg fikk sove. Etter en time var jeg utvilt og det var Espen sin tur. Før han tørnet inn var det tannpuss, munnskyll, intimpleie og pysjen på. Når Espen endelig var klar kom det litt vind........ ALLE MANN PÅ DEKK!!!
Pulverheksa krysset rett bak hekke vår og hadde anledning til henge seg på i den vinden som var men de valgte å seile seg litt bort ;-). Nevnte jeg at Pulverheksa hadde rekruttert meriterte CB seilere fra Vestlandet men hjalp det....
Vi måtte ta et slag for å komme rundt Nupen. Vi rundet som båt nummer 3. Vi styrte så mot nordøst siden og kunne følge med båtene etterhvert som de traff enden av det sørvestlige vindbelte. Aja, som seilte fantastisk bra hele veien men som ble hardt straffet av vindstilla, jibbet i kanten. Le Sirena kunne gå noe lenger før de også jibbet. De gikk noe for langt da det tok tid å fylle spinnakeren igjen med luft. Vi kunne gå enda lenger men siden det ikke var spor av nedslag fra sørvesten jibbet vi for å holde oss i vindfeltet. Basert på at vi ville komme dårligst ut ved en platt lens situasjon opp mot mål tok vi en beslutning om å gå nordover for deretter å få en god skjæring mot mål. Vi "dundret" gjennom felte hvor nå Pulverheksa har kommet opp og fortsatte mot nord. De andre ble liggende å seile i fremkant av vindfeltet. På vei nordover så vi at det kom nedslag fra den sørvestlige vinden også innenfor oss. Vi ventet noe for lenge med å jibbe da vi var usikkre på vinkel. Jibben gikk strålende og kurs ble satt mot mål. Det var 9 båter på oppløpet og svært spennende. Kursen vi holdt førte oss sør for mål. Men skulle vi klare dette måtte vi holde kursen jibbe og kjøre rett på mål. De andre kom faretruende nærmere. Jibben satt og vi gikk i mål som første båt LINE HOUNER var vårt. Vi ble nr 3 i klassen og veldige fornøyde.