Flagget er heist. Det betyr klasseseier i CB klassen - nok en gang. Jeg har prøvd mange ganger å skrive om seilasen men ordene har blitt for svulstige og av frykt for å støte noen les; Pulverheksa har jeg ventet i det lengste med å skrive dette innlegget. De fleste vil kunne dra kjensel på hvem det er basert på foto under.
Reder og Kaptein på Pulverheksa (arkivfoto)
Etter en fuktig natt på Grøttøya, været var nydelig, og en meget kort natt satte vi kursen mot startområde. Sjæfstrimmer Olav brummet i sjegget og mumlet noe om manglende forberedelser og noe annet uforståelig. Akkurat da vi kanskje hadde funnet startlinjen kom den eminente Vestfjordadmiralen Olav opp på kanal 72 og gav beskjed om endret startlinje pga en bøye som hadde drevet av. Vi fant aldri linjen etter det. Rundt ca 7 minutter etter at starten hadde gått fant vi ut at den faktisk hadde gått og at vi var i full gang. Den ellers så edruelige rormannen strevde med å lokalisere en ubetydelig øy som nå var meget betydningsfull da vi faktisk skulle rundt denne. Vi oversto med mange hundre meter.... På vei mot denne ubetydelige øya oppdaget vi at vi faktisk gikk skikkelig fort :-). Etter runding og en god lenselegg satte vi kursen utover mot Kabelvåg. Ved å falle av fra 28 grader til 38 økte vi farten med 0,8 kts. valget var enkelt selv om det underveis gjorde skikkelig vondt å ha kursen mot Gimsøystraumen. Vi tok en felles beslutning om å stå løpet ut og holde oss til planen. . Dette i motsetning til noen andre som bare planlegger for planleggingens skyld.
http://pulverheksa.blogspot.com/2007/07/som-alltid-vestfjordseilas-i-flott-vr.html
http://pulverheksa.blogspot.com/2007/07/som-alltid-vestfjordseilas-i-flott-vr.html
Etter det så vi ikke noe til de andre CB` ene før etter at vi hadde tatt andre ankerpils. hey og hey og hå.
Underveis hadde vi få men hyggelige opplevelser. Noe R... ble det ikke noe av. Litt trist for Espen som hadde trent hele vinteren på nettopp det. En ble dokumentert. På det første bilde ser vi Olav og guttene på fordekket, blide og hyggelige som alltid i sine rosa hodeplagg.
Da er det bevist. olav har øyne i nakken. bare se hva som skjer når han får (nakke) øyne på skjøtingen av fokka.
Vi holdt god hastighet 7,5 til 7,8 kts men tapte sakte men sikkert høyde. På det meste var vi 1,2 nm fra rumbline. Vi satset på at vinden ville holde seg og dreie mot øst slik at vi kunne stå opp uten å slå. Beslutningen om å begynne å ta høyde igjen ble tatt noe for sent skulle det vise seg, kanskje bare 5 minutter for sent. Vi lå langt foran de andre da vi begynte å ta høyde igjen. Inn mot mål blåste det 5 kts og vi sto opp på 22 grader på vinden og gjorde knapt 2 kts. Vi måtte passere 3 skjær og våre bønner til høyere makter ble hørt. Rett før vi gikk på grunn! fikk vi ett lite løft. En gang slo jeg for å unngå berøring men måtte slå tilbake da mannskapet ikke fikk skjøtet om og godt var det. Vi stod opp og kom i mål med kjøl i behold. Stemningen var på topp da vi var ganske så sikre på at vi var blant de 2 beste. Vi fortøyde og Espen hoppet i sjøen for å feire resultatet.
Espen lager egne bobler!!!!Champanjen ble åpnet og alt var helt konge inntill en Bavaria 46 Cruiser med rulle storseil, baugpropell, 400 liter vann og 300 liter diesel, påhengsmotor og gummibåt, en rikholdig vinkjeller og ett fantastisk utvalg av ferskvare i byssa la seg inntill og spurte hvilket lystall vi hadde. Syns spørsmålet var litt uinteressant sålenge han seilte en Cruiser båt i turklassen. " 1,28" var mitt svar. Skipperen på dette depotskip snur seg mot sitt mannskap, smiler og sier "Yes". Da skjønte jeg at noe var riv ruskende galt. Han passerte mållinjen 2 minutter før oss og med samme LYS tall i samme regattaklasse. Og nå lå han fortøyd ved siden av oss sammen med 3 andre Tromsø båter......... Herregud! En svak fornemmelse om at jeg hadde sett denne farkosten på startlisten før dukket opp. Så husket jeg at jeg bare hadde gått fort videre til andre og mer interessante konkurrent båter...... Espen gav meg 5 minutter til å gremmes. Tiden ble utvidet ett par tre ganger til før jeg var nesten ferdig. Olav blandet seg inn i deppingen ved å klage på båten og dets utstyr. Jeg hadde veldig lyst å grave ned båten..
Her poengterer Olav hva han syns om at forstaget er noen få cm for langt. Dette forstaget var hovedårsaken til at vi tapte 2 min. Han nekter å komme nordover igjen før forstaget er kappet av og seilene sydd om. Bloggere som ønsker å yte en skjerv kan benytte kontonummer 4770 11. 13756 oh merk donasjonen med "Olav`s menn og kvinner 2007". Man kan si mye om denne karen men noen kaffekoker er han ikke.
Så hvordan gikk det. Vi ble nr 3 i enmeget sterk klasse. Kjempebra!!!! Se resultatet på http://www.bodoseilforening.no/. Nr 2 ble en Grand Soleil 40. Vi slo X båter i bøtter og spann. Også overall kom vi meget godt ut med en 6plass. Resultatet ble markert med en gruppeklem etter forslag fra Espen. Bildet er forøvrig tatt fra en bavaria 46 Cruiser. Forøvrig hyggelige folk som lot oss få fyllt vannkannen med 5 liter vann..
Folkefest i Kabelvåg med moderne og tradisjonelle båter.
Som alltid blir det smak av Vestfjordokse på brygga etter målgang, så også i år. Nydelig forskningskjøtt.
Mannskapet og Høvedsmenn/Skippere festet også tradisjonelt ut i de sene natte timer.
Vi tok løs kl 0700 og gikk til Bodø via Nordskott for å hente mobiltelefon. Der mønstret en akterutseilt fugl på og hun ble sendt rett i byssa for å lage frokost.
Kari Ann Kalve
I ett fantastisk vær seilte vi sørover vi sørover
Her er noen av mannskapet. Ansiktsuttrykkene vitner om en utrolig flott seilerhelg.
Espen
Mirella Da Silva (og noe til)
Roy
Olav
Tove
Lorents
Når vi passerte Mjelde strømmet Terje Nilsen ut av høytalerne og det ble høytidsstemning ombord. I ett kort øyeblikk følte vi oss rike og glemt var forstaget.
Skipet var regattaoptimalisert så vi gikk nesten tom for drivstoff og måtte inn til Kløkstad for å fylle på en skvett. Der mønstret de fleste av for å rekke fly mm. Guttene på fordekket samt Mi seilte skipet for spinnaker helt inn til moloen i Bodø. 3 jibber i Nyholmsundet gjorde det hele til en fin avslutning.
2 kommentarer:
Kor i svarte har du fått tak i det utrolig stilige bilde av reder og kaptein på Pulverheksa?
Blir vel til at jeg må grave i gamle bilder fra -99 slik at vi får nyansert bildet av skipperen på Ariel... hehe
Legg inn en kommentar