fredag 25. mai 2007

Karlsøyregatta 2007

Ashiki tok løs 16 og seilte sammen med Asbjørn oppover til Tromsø. De fikk Liv ombord på Finnsnes og ankom Tromsø fredags kveld. Harald og jeg mønstret på lørdag. Det var varierende vindforhold hele veien og mye strøm i fjorden. Vi seilte oss ut og inn av vindstilla. Når vi kom ut Ulsfjorden og fikk opp den svære spinnakeren til Svein så seilte vi oss helt opp i teten. Vinden tok slutt og vi driftet noen timer før seilasen ble avbrutt og passeringspunktet tidligere i løpte ble lagt som grunnlag for resultatsberegning. Tromsø hadde ting på stell og inviterte til premieutdeling og middag på samfunnshuset. Kartbrikkene ble innlevert og slepesporet fra båtene ble presentert ved hjelp av Compare Files. På den måten fikk de sammelignet hver enkelt båt med hvilken som helst annen båt i regattaen. Starten dagen etter gikk i frisk vind 6 m/s og etter Gundermetoden. Vi holdt posisjonen våres en stund men ble etterhvert seilt opp. Med sørvest og kryss var det umulig å komme i mål så målpassering ble satt til ett punkt nord av Grøttøysundet. Bespisning og premieutdeling på brygga i Tromsø. Svein snudde og satte kursen mot sør senere på kvelden. Han ankom Bodø tirsdag kl 1400 og stillte til start på regatta igjen kl 1800. Dette etter 8 dager på sjøen hvor de3 siste med minimalt med søvn. Vi tok han men det var bare så vidt. Jeg lurer på hva som skjer når Svein stiller uthvilt og ikke finnerpå noen lure veivalg og Pulverheksa har fått reparert skaden sin. Da skal vi få merke vår mangel på rutine - KANSKJE